Szamkya filozófia
A szamkya a 6 darsana egyik fő áramlata.
A Szankya rendszer tanítását két nagy vonulatban alkalmazzák, van egy 24+1-es tattva rendszer és egy 36 tattvás szankya rendszer.
Többek között az Advéta filozófia a 24+1-es tattva rendszert használja, nem beszél olyan spirituális szintekről, amik nem beláthatóak, a Nirguna Brahmant egységes fényvilágként kezeli.
A 36 tattva rendszerű Kasimiri Saivizmus a fényvilág különböző energia szintjeit is bemutatja. Ez teljesíti ki a teremtés folyamatának, az az a tudat dinamikájának, besűrűsödésének és kitágulásának a teljes körét.
Alulról fölfele haladva a legsűrűbbtől a szubtilis elemek felé a következő szinteket ismerteti a Kasmiri Saivizmus.
- az öt nagy alapelem – panca mahabhutani
föld – prthvi
víz – jala
tűz – tejas
levegő – vayu
éter – akasa
Az éter elem a tér, amiben az összes többi elem van. Az emberi test térfogatának a nagyrészét az éter tölti ki, csak úgy mint a többi élőlényét.
- öt cselekvő szerv/elem – panca karmendryani
nemzőszerv – upastha
kiválasztószerv – payu
láb – pada
kéz – pani
beszéd – vac
- öt érzékelő szerv – panca jnanendriyani
orr, a szaglás szerve – ghrana
nyelv, a ízlés szerve – rasana
szem, a látás szerve – caksus
bőr, a tapintás szerve – tvac
fül, a hallás szerve – srotra
- öt szubtilis elem – panca tanmantrani
szag – gandha
íz – rasa
forma – rupa
tapintás – sparsa
hang – sabda
Finom elemek, amikhez csatlakoznak az érzékek, ezek fölött van az elme, amely négy részből áll.
- Belső szervek – trini antahkaranani
manas – elme, konkrét elme
Lefele köt minket az anyagi világhoz, segíti a racionális reakciókat, döntéseket, cselekvéseket.
ahamkara – ego, az obiektivitáshoz kapcsolódó „én”
Az ego egy pszichikus szerv, amely minden egyes szituációra leképez egy hamis énképet. Élethelyzeti szerepeket kreál; anyuka, feleság, munkatárs stb.
perszona – személy, maszk
A valódi énre rárakódnak ezek az álarcok. Az elménk szerkezete is egy koholmány, korábbi tapasztalataink és információ behatásaink gyűjteménye, ezekből gyűrted össze az identitásodat, – a hamis illuzórikus énképed, a hamis én felfogást, ami alapján azt gondolod, hogy ez a test vagy, ezek a gondolatok, meg ez az elme vagy.
buddhi – intellektus
Felfele köt minket a transzcendens megismerése felé.
Absztrakt dolgokkal foglalkozik, filozofálás, művészetek, az égi dolgok megismerése felé inspirál. Amikor jönnek a spirituális tapasztalatok, akkor a buddhi tágul bele az Univerzális tudatba.
chitta – tiszta tudat
A tiszta tudatállapota az élőlénynek, ez egy átlagos embernél nem aktív.
A mentális szerkezetünk működése:
Az érzékeken keresztül fogadjuk az információkat, az érzékek kapcsolatban vannak az elemekkel, az érzékek által kapott információ tovább adódik az elemek felé és hatással lesz rájuk, de ez oda vissza működik. Amilyen a tudati érzékelésünk, olyannak látjuk a világot.
A külső világból érkező információ az érzékeken áthaladva képez egy gondolatot, csinál egy képet a manaszban, a manasz polarizálja az információt jó – rossz, igaz – hamis.
Az ego legyárt egy hamis énképet, az intellektus ezt állandóan megakarja védeni. Pl. ha valaki megtámadja az identitásodat, a hamis énképedet az intellektusoddal ezt minden áron megakarod akadályozni és védekezni kezdesz.
Az egonak több része van:
-szubego – tudatalatti
-hétköznapi ego
-szuperego – ideális ego, a te magadról alkotott énképed, amilyen te szeretnél lenni.
-transzperszonális ego, ez már a tiszta tudat állapotában van, a chitta.
A szubegoban van a karmikus tartalom, mindenféle genetikai, evolúciós memória, az előző életekből hozott információ és tapasztalati tartalmak, amik megmaradtak a kauzális testben.
A múltbéli dolgok, mindig valamire ösztökélnek minket, ha tudatosan nem írjuk át, mindig ugyanazokat a köröket futjuk.
A buddhi felefelé köt bennünket, az intelligenciát használjuk a spirituális életben, ezért nagyon fontos, hogy a buddhi ki legyen tisztítva. Az átlag ember buddhija tele van mindenféle olyan dologgal, ami az egó védelmére szolgál, a hamis én által gyűjtött információkkal, azonosulásokkal. A jóga folyamata segíti a buddhi tisztulását.
Amikor az intellektust elkezded kitisztítani, a dolgokat rendbe rakni, rendszerezed az információ és tapasztalati a tartalmakat, késszé válsz arra, hogy a spirituális folyamatok által beérkező magasabb szintű tapasztalatokat megfelelően tudd értelmezni, így nem fognak zavart okozni az elmédben. Ezért kell megismerni az Szankya filozófiát, ameddig nem tudod, hogy az ellenség hogyan működik, addig ne kezdj el vele harcolni, mert baj lesz belőle. Ha a tapasztalás mellé van megfelelő tudás, abból lesz helyes realizáció.
A chitta, amikor a tudat megtisztul, az elme előző három része háttérbe szorúl, inaktívvá válik és megérinti azt a chittát, ami az eredeti tudat.
Erre mondja Patanjali, hogy beáll a szamádi állapota és az önvaló Önmagában áll meg, az a tapasztalás van, ami minden illúzión túli. Tiszta választ kapsz arra, hogy Ki vagyok Én?
- prakriti – természet
purusa – a szubiektivitáshoz kapcsolódó „én”
A prakriti és a purusa képezik a manifesztum és szubtilis világok közötti határt.
A prakriti az ősanyag, amiből minden kibomlik.
A purisában a teremtés a megnyilvánulás állapotába kerül.